טיפול באקנה

טיפול באקנה

אקנה היא מחלת העור השכיחה ביותר. אקנה יכולה להופיע אצל תינוק בן חודש, אצל נשים מעל גיל ארבעים, אך התופעה שכיחה בעיקר בגיל ההתבגרות. היא שכיחה יותר בארצות חמות ונפוצה יותר אצל גברים מאשר נשים. האקנה הינה מחלת עור של זקיק השערה ושל רקמת בלוטת החלב שמצדדיו.

השלב הראשון בהתפתחות פצעון האקנה הוא היווצרות של חסימה בפתח הזקיק. החסימה קשורה לכך שמצטברים תאי עור מתים בפתח הזקיק, במקביל, כמות החלב בבלוטה עולה ולא מצליחה להתנקז דרך הפתח החסום. החלב המצטבר בנקבוביות מהווה קרקע לחיידקים המתפתחים וגורמים לדלקת. בשלב זה עלולה להצטבר מוגלה בבלוטת החלב ולהופעת הפצעון האדום הידוע של האקנה.

ישנם מספר גורמים להופעת האקנה, כמו שינויים הורמונאליים הגורמים לריבוי בהפרשת החלב בגיל ההתבגרות, בגיל המעבר, בהריון, בזמן המחזור הנשי ובשל מחלות הורמונאליות אחרות. גם רגישות לחומרים, תזונה, תורשה, מתח נפשי, אקלים, הפרעות בדרכי העיכול ושימוש בתכשירי קוסמטיקה לא מתאימים עלולים לגרום לאקנה.

ישנה חשיבות גדולה לטיפול המוקדם באקנה וזאת כדי למנוע צלקות וסימנים, להקטין את הנגעים הכואבים ולקצר את מהלך המחלה.

על מנת לצמצם למינימום את זיהומם של תאים אלו ואת החמרתם של פצעי האקנה, יש להקפיד על מספר דברים:

  • היגיינה – החלפת ציפית הכרית מדי לילה, שימוש במגבות רחצה נפרדות לפנים   והחלפתן מדי יום. חיטוט בפצעי הפנים בעזרת הידיים מביא להתפשטות הזיהום החיידקי ועלול לגרום לנגעים קשים ואף לצלקות. מברשות איפור וכלי איפור נוספים הבאים במגע עם העור יש לרחוץ היטב בסבון אחת לשבוע לפחות.

  • תזונה נכונה – מי שסובל מאקנה צריך להיצמד לתפריט פשוט ובסיסי נטול כל מזון מעובד והקפדה על ארוחות סדירות לייעול המטבוליזם. התפריט צריך להכיל בעיקר ירקות ירוקים וכתומים. ירקות אלה מועילים במיוחד משום שהם מכילים בטא-קרוטן המסייע לשמור על העור ולרפא אותו. יש לאכול אותם כשהם טריים או מבושלים מעט, זאת כדי לשמר את הרכיבים והסיבים התזונתיים שבהם.

  •  העשרת התפריט בוויטמנים כגון ויטמין A המשפיע על התקרנות העור ובעצם פותח את הקומודונים, ויטמין B  – מרגיע את מערכת העצבים ומקטין את הפרשת החלב, אבץ החיוני למערכת החיסונית של הגוף ומאפשר ריפוי מהיר וויטמין E – השומר על בריאות העור .

  •  יש להימנע ממזון מעובד כמו צ'יפס, חטיפים, קולה ומשקאות ממותקים ומוגזים, ממתקים, מזונות מטוגנים ומשומנים מוצקים, כמו מרגרינה ושומנים צמחיים מוצקים אחרים. מוצרים אלה מהווים מקור משמעותי להיווצרות רעלים. קפה ומוצרים אחרים המכילים קפאין עלולים לגרום להחמרה במצב העור.

  •  אנשים הסובלים מרגישות לפחמימות יוכלו להבחין בשיפור במצבו של העור אם יפחיתו את צריכת הפחמימות ויאכלו יותר מזונות המכילים חלבונים. הסיבה לכך היא שרמות גבוהות של סוכר ואינסולין, ההורמון המווסת את רמת הסוכר בדם, גורמות להחרפה של דלקות בעור.

  •  בעיית האקנה נגרמת לעתים על ידי תגובה אלרגית למאכלים מסוימים, כגון: חלב, ביצים, אננס, בננות או מנגו. יש לבדוק אם זהו המקרה.

    טיפולים קוסמטיים באקנה

     אופן הטיפול:

  • אבחון מצב העור ובהתאם לכך התאמת הטיפול ותדירות הטיפולים.

  • ניקוי יסודי של הפנים – בטיפול באקנה ישנה חשיבות עליונה לניקוי יסודי של העור. ניקוי העור מסיר את השומנים והתאים המתים ומכין את העור לקליטת החומר הפעיל.

  • פילינג – הפילינג כולל מריחת חומר הגורם להסרת תאי העור המתים. תאי עור אלה שותפים ליצירת הקומדונים שהם הבסיס להתפתחות הפצעים. כמו כן הפילינג ממיס את הקומדונים הקיימים ובכך מאפשר לנקותם מהפנים ולמנוע התפתחות פצעים חדשים.

  • התפחת העור ע"י חומרי התפחה ושימוש במכשיר אדים.

  • ניקוז קומודונים (שחורים) בצורה מבוקרת למניעת התפתחות פצעים חדשים.

  • חיטוי העור על ידי חומרים שמטרתם למנוע ככל האפשר התפתחות מיקרואורגניזמים המביאים להחרפת הבעיה.

  • מסיכה – שימוש במסכות סופחות ומכווצות המכילות בעיקר אבץ, טיטניום, טלק קאולין ועוד. מסיכות אלו סופגות שומן, מכווצות נקבוביות, מסלקות עודף חלב, מווסתות את הצטברות התאים המתים, מסלקות רעלים ולוחמות ברדיקלים חופשיים, תוך שמירה של מחסום הלחות הטבעי של העור.

  • בתום הטיפול, מריחת חומרים מרגיעים על העור כגון קמומיל, אזולן ועוד…

 

חזרה על הטיפול באופן קבוע, תוך הקפדה על המשך טיפול בבית, ניקיון העור מדי יום ושימוש בתכשירים מתאימים, תסייע במניעת התפתחות פצעים חדשים ובשמירה על מראה עור בריא וחלק.

 

על ידי טיפול נכון ועם סבלנות  ניתן לרפא את העור מאקנה.

 

 טיפול באקנה 2

מסכה סופחת / מכווצת. מסיכה זו, סופחת שומן, מכווצת נקבוביות, מסלקת עודף חלב, מווסתת את הצטברות התאים המתים, מסלקת רעלים ולוחמת ברדיקלים חופשיים, תוך שמירה על מחסום הלחות הטבעי של העור.